tirsdag 17. juli 2012

Phallus impudicus.

Deilig tur innover mot Rossevann.
Jeg satte bilen ved bommen inn til Rossevann og gikk innover veien. I stedet for å gå inn til Rossevann eller videre opp mot Svingervann tok jeg av inn på en skogsbilvei opp lia på sørsia av veien; se kart https://maps.google.com/maps?q=Kristiansand,+Norge&hl=no&ll=58.099563,7.925262&spn=0.026579,0.082655&sll=37.0625,-95.677068&sspn=40.681389,84.638672&oq=Kristian&hnear=Kristiansand,+Vest-Agder,+Norge&t=h&z=14
Treskiktet består av tett eikeskog, det er ikke noe eller svært begrenset med busker i busksjiktet. Feltsjiktet består av blåbærlyng. Jeg mumset i meg litt blåbær, men mye kan vi ikke si at det var. Jeg gikk opp den nordvente skråningen og etter hvert som jeg nærmet meg toppen, endret skogen seg.  Her vokser det mere furu og andre tresorter. Skogen ble åpnere og jeg gikk over noen myrdrag.

Skogen er ikke full av syngende fugler lenger. Sangen er blitt byttet ut med lokkerop, varselslyder og masende fugleunger. Svarttrost, bokfink, spettmeis, granmeis eller løvmeis ble iaktatt på avstand eller hørt fra trekronene. En møll (?) klemte seg inn til en furustamme for å gjemme seg for insektetende småfugler. Jeg tror jeg etter hvert kom inn på en sti tyskerne laget under den andre verdenskrigen (?). Stien buktet seg opp og ned åskammene og over noen myrdrag. Det var lett å gå selv med småsko, siden myrene var drenert og plank og stokker var lagt ut som underlag på stien. Dessuten er det noen dager siden det regnet. På myrene / i kanten av myrdragene var det diverse blomster: torvull / duskull, klokkelyng, røsslyng, pors og rome. Og flekkmarihånd. En flott orkide som er rimelig vanlig på og rundt myrer i skog og på fjell.










Jeg tok av fra stien og fulgte en liten dal / et myrdrag som buktet seg tilbake mot veien som går til Rossevann. I et litt ulendt terreng bak den gamle søppelfyllingen som ligger der, tråkket jeg nesten på dagens morsomste funn: Phallus impudicus (vanlig stanksopp eller også kalt åtselsopp). Det var et ungt individ. Det står i soppboken at utvokste eksemplarer skal ha en åtsellignende lukt. Jeg kjente ikke noen lukt - kansje fordi den jeg fant ikke var utvokst. Men det står videre at den skal kunne finnes blant bar og løv i hager og parker, skoger og lunder i august - september. Det er jo bare juli enda så det var kanskje litt tidlig(?). Det var bare dette ene eksemplaret jeg fant. Kanskje jeg tar en tur om noen dager for å se om det er kommet flere og for å prøve å finne helt utvokste eksemplarer.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar