torsdag 5. mars 2015

Stille i skauen!

Sola skinner. Nå må jeg få utnyttet dagen! Jeg laget niste: varmet opp to tacolefser; en med skinke, ost og purre og en med en liten rest av litt stekt kjøttdeig fra i går + salatblader og litt tacosaus. Kjøpte meg en Farris og dro ut i skauen.

Snø er det ikke her sør. Det har regnet mye. Selv om det er et par dager siden forrige regnværsdag, er det fortsatt ganske vått i skauen. Vannene og bekkene går over sine bredder. Og stien er flere steder full av vannpytter og små bekker. Myrene er ikke til å komme over. Likevel var det fint ute i skauen i dag, sola varmet og det var ganske så vindstille.

Opp fra Nordre Lindalstjønn mot Stølsheia kom jeg over to spettmeiser (Sitta europaea) på leting etter mat. Denne arten som ofte finnes nær hus og mennesker, blir jeg alltid like glad over å se. Det er den eneste arten (i Norge) som kan gå med hodet først ned stammen på leting etter larver, insekter, edderkoppdyr og frø. De finner den maten som ligger under / i sprekker på undersiden av barkflak på furustammen. Denne arten finnes ofte ute i naturen sammen med trekryperen (Certhia familiaris) som alltid beveger seg oppover trestammene på leting etter larver, insekter, edderkopper som da ligger under / i sprekker på oversiden av de samme barkflakene. Er individer av disse artene sammen i en flokk vil de derfor ikke konkurrere om den samme føden.

Ellers var det temmelig lite liv å se. En liten flokk med meiser (Parus sp.) kom jeg over, ellers ingenting.

Jeg hadde med kamera og lekte meg med vann, lys - skygge, is, sola som speilte seg o.l.






Isen ligger tynn på Nordre Linddalstjønn.




I en nordhelling lå det hagl. Det har ikke vært like varmt og fint i hele vinter. 




En må gå litt utenfor stiene - det er ganske fuktig og sølete flere steder.


Godt det ligger planker over myra slik at det er mulig å gå over. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar