mandag 23. november 2015

Sandvigdalsheia

Endelig ble det bedre vær! Det har regnet i mange dager / uker. Vinteren er blitt til regntid!
Jeg fortsetter å utforske området mellom Aberdalen og Terjevann og i dag gikk jeg oppover fra Sandviga / Holskogen og fulgte Tyskerstien et lite stykke oppover. Der det går av en sti til høyre, oppover fra Sandvigdalen, tok jeg av og fulgte oppover åssiden. Det gikk en umerket sti oppover. Stien svingte mer og mer sørover. Det ble etterhvert bratte åser på begge sider. Terrenget flatet litt ut og åpnet seg og jeg stod på en åpen slette med et gammelt hus og noe som så ut som et treningsområde for hester og / eller hunder. Jeg hadde kommet inn i Bjørndalen. Derfra fulgte jeg en sti oppover mot toppen av åskammen. Det tok ikke lang tid før jeg kunne ta en rast oppe på toppen. Jeg var kommet opp på toppen av Sandvigdalsheia!

Derfra var det fin utsikt ut over sjøen.











Her oppe tok jeg en rast med litt varm mat:




Bunnsjiktet består av forskjellige moser, bl.a. bjørnemoser, sigdmoser og torvmoser. Bakken er full av brune / orange eikeblader og det er vått etter alt regnet som har falt ned.

Oppover i lia opp mot toppen er det for det meste blåbærlyng og en del bregner i feltsjiktet utenfor stien.

I busksjiktet er det en del einer.

Skogen består hovedsaklig av eik med noe furu og noen bjørker her og der.











Bildene nedenfor er tatt fra bunnen av dalen; nede ved Tyskerstien. Her går bekken fra Rossevann ned til sjøen. og møter en bekk som kommer fra Skarkeheia. Siden to bekker møtes her er det fuktig og da trives grantrærne! Her står granene tett og det er ikke mye lys på bakkenivå. Her ligger granbarnålene tett på bakken og råtner og av planter er det bare mose som trives. De vokser i kanten av bekken.





Bjørnemoser (Polytrichum sp.) med sporehus:






Stien her er ganske bred, men svært fuktig!























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar