søndag 23. september 2012

Baneheia

Sopptur i regi av "Sopp- og nyttevekst-foreningen" i Baneheia, Kristiansand.

Her skulle vi finne og lære om sopp! Vi skulle i tillegg til å finne sopp til oss selv, finne sopp som skulle brukes i en utstilling om sopp på Agder Naturmuseum og Botaniske Hage, Gimle gård. Vi burde derfor dra opp hele soppen fra jorda (ta med hele soppens fot) og ikke skjære av den med kniv, slik vi bør gjøre når vi plukker sopp til matinnhøsting.

Jeg plukket på denne turen, en del sopp som jeg ellers ikke har turt å plukke, fordi jeg ikke har vært sikker på hva det har vært eller om soppen har vært spiselig. Dette gjelder blant annet noen kremler. Vi som var møtt opp på denne turen fikk en del god informesjon om hvordan vi bør plukke, rense og bruke soppen vi finner.

Vår Soppguide og soppkontrollør Jytte fortalte oss hvordan vi kunne skille mellom spiselige og giftige sopper som ellers var like. Og hun kom med en del tips ellers:
1. Skjær alltid av soppen like over bakken og ikke dra opp hele for at myselet (røttene) ikke skal bli ødelagt. Slik kan soppen komme opp på nytt på samme sted senere.
2. Rens soppen uten vann, men med en børste.


Jeg kom hjem med sopper som jeg ellers ikke ville ha plukket: Mild Gulkremle ( Russula flava), Lerkesopp (Suillus grevillei), Lakssopp (Laccaria laccata), Ametystsopp (L. amethystina). I tillegg hadde jeg en kantarell (Cantharellus cibarius) og et par furumatrisker (Lactarius deliciosus). Jeg laget meg et par gode smørbrød med stekt skogssopp på da jeg kom hjem. Deilig!

Jeg tror likevel jeg holder meg til de vanlige sikre sortene når jeg går på sopptur alene: Kantarell, Traktkantarell, Piggsopp, Steinsopp, Furumatriske, Matblekksopp, Sjampinjong.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar