tirsdag 18. juni 2013

Selvfølgelig hadde jeg ikke med kamera!

Tur i Aberdalen og Linddalen. Varmt. En deilig bris. Fuglene synger fortsatt. Det er mange fugler som varsler når jeg kommer forbi der de bor... ... nær redet eller ungene deres.

bokfink (Fringilla coelebs)
rødstrupe (Erithacus rubecula)
spettmeis (Sitta europaea)
måltrost (Turdus philomelos)
svarttrost ( Turdus merula)
trepiplerke (Anthus trivialis)
lauvsanger (Phylloscopus trochilus)


Mens jeg enda gikk på grusveien inn til Rossevann, fløy en musvåk (Buteo buteo) over. Den tok en bue over og forsvant i den retningen den kom fra - inn over Linddalsheia.


Inne ved Søndre Lindalstjønn ble jeg stående og se på farvene, blomstene, småfuglene og insektene. Det var vått på myra rundt tjernet. Noen øyenstikkere (libeller) og vann-nymfer danset over vannet rett ved der jeg stod. Da jeg hadde stått slik en stund, ble jeg var en bevegelse på andre siden av tjernet. En rådyrbukk (Roe deer - Capreolus capreolus) gikk ned mot vannkanten. Den stoppet flere ganger og så over mot meg. Jeg stod bom stille. Snart fortsatte den i myra - den sank flere ganger langt ned, men fortsatte mot vannkanten. Så stoppet den brått og så rett over på meg. I et minutt stod den slik og prøvde å finne ut om jeg var venn eller fiende. Så bykset den ut av myra og inn i krattskogen og forsvant. En artig opplevelse! Men kamera hadde jeg altså ikke med...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar