lørdag 29. juni 2013

Gulspurv - Emberiza citrinella

Hvor er det blitt av gulspurvene? Hva har skjedd med dem?
Jeg mener å huske at disse fuglene var høyst vanlige når jeg var liten - for 40 år siden. Hannen var så fine. "En av de guleste fuglene i regionen" står det i "FUGLELEKSIKON i  farger" fra 1972. Og sangen var en av de første jeg lærte meg som liten: si-si-si-si-si-si-syyv (1-2-3-4-5-6-syyv). Så vidt kan jeg huske så så jeg dem ofte i hager og parker. Jeg savner disse flotte fuglene. De var alltid å se på fuglebrettet sammen med gråspurv og meiser. Er de også bllitt utradert av en sykdom slik som grønnfinken?


                                      ---------------------------------------------------


Where are these birds? What have happened to them?
These birds where common when I was a child, 40 years ago.
The male's song was one of the first birdsongs that I learned: si-si-si-si-si-si-syyv.  I remember seeing these birds in gardens and parks. It was always nice to see these birds.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar