fredag 1. november 2013

Peter Gabriel

En flott konsert i Jyske Bank Boxen i Herning, Danmark.







Konserten fikk bare 4 av 6 stjerner av Berlingske Tidende. Det var rett nok litt tekniske problemer med lyd under noen av låtene, men det overskygget ikke opplevelsen jeg hadde! Jeg har ikke vært på noen Peter Gabriel konsert før, gledet meg utrolig og hadde en flott kveld! Peter Gabriel har aldri vært noen  main-stream artist. Han har alltid prøvd ut nye lyder, nye rytmer, nye sceneopptredener og ny koreografi. Det er i følge Wikipedia han som introduserte "stagediving". Jeg har likt hans musikk helt fra hans tid i Genesis. Søsteren min kom hjem med ei plate da jeg var 9 - 10 år og da var det gjort. Jeg fikk mine egne LP'er og likte det bedre og bedre. Jo flere ganger jeg hørte på platene, jo bedre ble de. Men så gikk Peter ut av bandet i 1975.  Jeg husker jeg kom hjem fra skolen som 14 - 15 - åring og leste musikkspalten i telemarksavisa Varden. Der stod det om Genesis. At de hadde sluppet en ny LP:  "And Then There Were Three". Navnet på platen henspeiler på at enda et av bandmedlemmene hadde forlatt bandet: Steve Hackett. Og Genesis ble aldri Genesis for meg etter det. Da ble de etter hvert for komersielle. Jeg likte Genesis lange, symfoniske og melodiøse musikkstil. Rytmene. Variasjonene i rytme og volum - alt fra svært rolig og sakte til høyt og raskt.  Siden har jeg fulgt hans solokariere litt av og på. Etter platen "So" forsvant han for meg på slutten av 1980-tallet og jeg gjenoppdaget ham omkring 2010. Da hadde mye skjedd. Han var (naturlig nok) blitt eldre og så ikke ut som den Peter Gabriel jeg husket fra 80-tallet. Men musikken var den samme! Og han fornyer seg stadig. Og det er litt av det som er fascinasjonen med ham. Noen ganger med bandet sitt, andre ganger med hele symfoniorkester. Og hans samfunnsengasjement!  Sanger som "Bico".


Det var 6.500 publikummere og flere av disse hadde nok trodd at de skulle på en helt vanlig rocke-konsert. Men som BT skriver "Men det er den slags, der får euforien hos det mere hit-orienterede publikum til at vige og stemningen til at flimre. Mens andre glæder sig over en moden sanger og et ditto musikerforhold, der midt i deres usvigelige ro stadig virker udfordrende, sprællevende og dynamiske - hvor tyndhårede, gråsprængte og rynkede de end er blevet."





https://petergabriel.com/news/tumblr-post/62707177276/magiccubes-at-the-show-in-denmark/









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar