mandag 1. september 2014

Lenge siden sist!

Endelig falt jeg for fristelsen til å ta turen inn til Søndre Linddalstjønn igjen. Det er litt over 1 km inn til tjønnet fra veien. En fin liten tur på god sti/skogsbilvei. Og ikke langt fra byen heller, så du slipper å sitte i bilen i lang tid; det er egentlig grei sykleavstand fra her hvor vi bor.

Sommeren har vært varm og tørr. Det har derfor vært så som så med bærene - i allefall her i ytre deler av Agder. Men det har regnet godt den siste måneden, så soppen har begynt å dukke opp. Vi har særlig vært heldige og funnet steinsopp de siste dagene.Ikke her, men mange andre steder. Denne kongen i sopp-verdenen har vi skåret i tynne skiver og tørket i ovnen på lav varme. Nå står den i tre glass og skal brukes i vinter i TACO og supper/gryter.

Jeg var ute i en liten time og koste meg riktig så godt!

Sopp langs stien, men ikke noen  typer som fristet til å ta med hjem... Skrubben var vel den eneste typen jeg kunne ha tatt med meg. Ellers var det Skjeggriske (Lactarius torminosus), Rød fluesopp (Amanita muscaria) og muligens noe kusopp og slørsopp.

Av fugl kunne jeg notere meg en meiseflokk, en spette, noen troster og en ravn.

Blomster: Geiterams (Chamaenerion angustifolium) på hell, Svever (Hieracium sp) og Blåknapp (Succisa pratensis). På myra ved Linddalstjønn stod avblomstret Rome (Narthecium ossifragum).

Fargene på myra var gulrøde og lyste opp i det ellers grønne landskapet. Jeg satt en stund ved tjernet og slappet av. Så over på andre og så etter rådyret som jeg så der for kanskje ett år siden. Kunne det ligge et dyr i gresset der på andre siden? Nei, det var bare en tørr stubbe/noen tørre, brune greiner:..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar