torsdag 10. mai 2018

Rundt Terjevann, Holskogen

Jeg startet opp Sandvigdalen, inn til sørenden av Rossevann. Her går jeg en gang i uka og teller fugler jeg ser og hører. Legger det jeg får med meg på https://artsobservasjoner.no/
Denne dagen fikk jeg med meg følgende:

rødstrupe 5, løvsanger 10, munk 2, måltrost 2, svarttrost 5, bokfink 5, trepiplerke 2, grønnfink 1, tsvart-hvit fluesnapper 1, sitronsommerfugl 2, jordhumle 2.

Ved sørenden av Rossevann gikk jeg opp lia opp mot Vennemyrtjerna. Litt slitsomt opp de bratte kneikene. Tok meg en lang hvil oppe ved tjerna; satt og så ut over det ene tjernet i sola. Varmt og godt! Et stokkandpar holdt til i andre enden av tjernet. Hadde nok reir ikke langt unna. Og en eller to padder eller frosk lå i vannkanten før de forsvant.

Jeg ville utforske området litt nøyere så jeg gikk en sti jeg ikke før har gått. Fra Vennemyrtjerna over en høyde før jeg fikk utsikt ut over Terjevann. Denne stien fulgte jeg til jeg stod på nordsiden av vannet. Her er en del svaberg og helt ypperlig å legge en rast med bruk av stormkjøkkenet. Snart kunne jeg nyte tomatsuppe og kaffe. Strandsnipe nede ved vannet. Flaggspett, linerle, munk, bokfink og meiser. Ravn fløy over.

Hjemover: Litt klatring opp og ned noen hauger til jeg fant stien/skogsbilveien som begynner nede ved sjøen. Jeg stoppet på veien ned for å plukke litt ramsløk (Allium ursinum).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar