tirsdag 24. september 2013

Halvannen times tur på østsiden av byen.

Skulle sjekke om det var noe sopp på andre siden av byen. Her er det ofte rådyr tidlig på morgenene og på kveldene. Det var litt for seint for dette i dag. Jeg parkerte bilen ca. klokka 09.00.

Det var en mild bris, ordentlig varmt og deilig. Satte bilen igjen i enden av veien og spaserte innover langs jordene.Etterhvert begynte jeg å gå innover i skauen; eikeskog med blåbærlyng på feltsjiktet. Ettersom jeg kom høyere opp i åsene ble det mer blandingsskog med eik, bjørk og furu som de dominerende treslagene. Fortsatt blåbærlyng. Det var mye gamle eike- og bjørkeblader på bakken, noe som gjorde det vanskelig å oppdage sopp. Det var ganske stille i skogen, lite fugler. Bilene på motorveien hørtes godt gjennom løv og kratt og jeg kunne hele tiden holde meg oppjustert på hvor jeg var ved å lytte etter bildur.

Meiseflokker (Parus sp.).
Rødstruper (Erithacus rubecula) / gjerdesmetter (Troglodytes troglodytes) holdt til i tettere kratt og urer.
En flaggspett (Dendrocopos major) og en svartspett (Dryocopus martius) ble hørt.

De første soppene jeg fant var av typen "ikke spiselige": Slørsopp, fluesopper o.l. Ganske mange kremler, men de tør jeg ikke ta sjansen på for innen denne gruppen er det også mange giftige! Og de er svært like de spiselige. Jeg vet at de spiselige kremlene ikke bare er spiselige, men at de er svært gode(!), men det hjelper ikke når de ikke er lette å skille fra de giftige. Etterhvert fant jeg flere risker, men de var (som de pleier) svært markspiste. Og da jeg delte dem kom det ikke ut gulrotfarvet saft, men hvit. Altså ikke matriske.
Senere fant jeg noen gode matsopper: piggsopp og kantareller. Her brukte jeg litt tid på å undersøke skogbunnen grundigere. Men noen store mengder var det ikke.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar